Dikaitkan Evan Dimas dan Ilham Udin, Selangor FA Tak Punya Ambisi Kuat Juara

By on November 14, 2017
logo-liga-super-malaysia-istimewa

Klub Malaysia, Selangor FA, yang kini tengah dikaitkan dengan duo pemain yang sebelumnya memperkuat dan mengantar Bhayangkara FC juara Liga 1 2017, Evan Dimas dan Ilham Udin, tak punya ambisi kuat untuk menjadi juara pada musim depan.

Ini sesuai yang disampaikan Presiden Asosiasi Sepak Bola Selangor (FAS), Datuk Seri Subahan Kamal.

Hal ini berkaitan dengan rencana Selangor FA memakai sejumlah pemain muda yang sebelumnya mengantarkan Selangor FA U-21 menjadi juara Piala Presiden Malaysia 2017.

“Mungkin ada pihak mengatakan bahwa kami mengambil risiko besar (skuad akan diisi sejumlah pemain Piala Presiden),” kata Datuk Seri Subahan Kamal dikutip dari Stadium Astro.

“Kami bukan pasukan yang mengejar kejuaraan tetapi lebih mengutamakan kepada peningkatan persembahan pemain muda yang bakal mengharumkan nama negara pada masa akan datang,” tambahnya.

Rencana ini dilaporkan berkaitan dengan finansial. Saat ini, FAS secara mandiri mencari dana sendiri tanpa bantuan pemerintah negara bagian untuk pengelolaan Selangor FA. FAS merasa perlu berhati-hati dalam pengelolaan keuangan.

Selangor FA terakhir merasakan gelar juara di liga pada 2010. Di tiga edisi berturut-turut yakni pada 2013, 2014, dan 2015, The Red Giants menjadi runner-up liga.

Adapun di kancah Piala Malaysia, Selangor FA terakhir merasakan gelar pada 2015. Status runner-up diperoleh pada edisi 2016.

About Frengky Aruan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *